رد شدن به محتوای اصلی

افق دور از حکیم ارد بزرگ و سانتی مانتالیسم با دکتر شریعتی

دکتر علی شریعتی Dr. Ali Shariati


پیامک هایی که برای یکدیگر می فرستیم ( اگر نخواهیم جوک بفرستیم و بخواهیم جملات قصار روشنفکرانه ای بفرستیم)
ایمیل هایی که برای تمام لیست دوستانمون فوروارد می کنیم
خصوصا در شبکه های اجتماعی وقتی بخواهیم روی دیوار دوستانمان و یا گروهی یا پیجی ابراز وجود کنیم
و در موارد دیگر و مشابه ، اغلب از جملات و گفته های شخصی همانند آقای دکتر شریعتی استفاده میکنیم جملاتش را برای همه میفرستیم تا با زبان بی زبانی بگوییم ما روشنفکریم ! و خیلی سرمان می شود ! 
ولی هرگز به عمق معنی آن جمله توجه نمی کنیم و فکر نمی کنیم که آیا آن جمله با عقاید و اعتقادات کسی که برایش آن را ارسال می کنیم هم خوانی داره یا نه.
کلا یاد گرفتیم سانتی مانتال برخورد کنیم 
شیک بودن و شیک ظاهر شدن از کمبود های همه ماست متاسفانه
و فکر می کنیم این جملات به ظاهر شیک ، افکار ما را هم شیک نشان می دهد
نه عزیز جان این خبر ها هم نیست به طور نمونه ، درست مثل خودروی پژو آردی در اواخر دهه 70 می ماند . اواخر دهه 70 خودروی پژو از خودروهای با کلاس محسوب می شد و البته موتورش موتور پیکان بود . ظاهرش برایمان شیک بود ولی به باطن آن توجه ی نمی کردیم. در آن سال ها ظاهر خودرویی برای ما جذاب بود که سالها این خودرو در غرب منسوخ شده بود.
کمی فکر کنید
شمایی که کتاب درسی خودتان را به زور می خوانید ولی برای کلاس و توی چشم باقی ماندن می روید کلکسیون کتاب های آقای شریعتی را می خرید می گذارید تو کتابخانه تان و سالی یه بار هم لایشان را باز نمی کنید , هر از چند گاهی به تصور خودتان یه جمله سانتی مانتالیسم از توش پیدا می کنید برای بقیه میفرستید , شما ! بله شمارو می گویم !
آیا این سوال برای شما پیش اومده ؟ که آقای شریعتی کی متولد شد و چه زمانی تحصیلاتش را تمام کرد ؟ اگر جواب این سوال را بلد باشید و کمی دقیق نگاه کنید به یه نکته ای پی می برید .
این شخص متولد 1312 است یعنی نزدیک به 80 سال پیش !
در سال 1341 یعنی 50 سال پیش ! تحصیلاتش تمام شد
خوب دقت کن , 50 سال پیش !!!  
چی میخوام بگم ؟
چرا بعد از گذشت 50 سال تازه من و شما جملات قصار علی شریعتی را از کتاب هایش در می آوریم و برای دوستان هم دیگر می فرستیم ؟ تاحالا این سوال را از خودتان پرسیده اید ؟
چرا ایرانی های آن زمان این قدر که من و شما امروز تحویلش می گیریم تحویلش نمیگرفتن ؟
آن زمانها که مردم ایران حتی سواد نوشتن اسم خودشان را هم نداشتن این آقا رفت مدرک دکترا گرفت و با کوله باری از عقاید و افکار اروپایی وارد ایرانی شد با مردم مذهبی و افکار متعصبانه . وضع امروز ایران با این همه دکتر و کارشناس با شرایط پیش از انقلاب از هوا تا زمین متفاوت است امروز اندیشمندان بزرگی نظیر "حکیم ارد بزرگ" را داریم اما متاسفانه فقط اهل اندیشه ایشان را می شناسند افکار ارد بزرگ مخصوص نسل امروز است اما شما ها در پنجاه سال پیش دست و پا می زنید ! و حتما فرزندان ما در پنجاه سال بعد جملات حکیم ارد بزرگ را برای هم پیامک می کنند !


حکیم ارد بزرگ HAKIM OROD BOZORG , ORODISM حکمت اردیسم ,عکس حکیم ارد بزرگ

حکیم ارد بزرگ HAKIM OROD BOZORG

آیا جز این است که ایرانی ها در آن زمان سواد کافی برای درک گفته های علی شریعتی را نداشتن و متاسفانه امروز هم فهم شناختن اندیشه های حکیم ارد بزرگ را نداریم ؟
من رنج می برم از این که همیشه عقب هستیم همیشه بزرگان خودمان را تنها می گذاریم و همیشه دیر می فهمیم خیلی دیر !
انگار همه ما منتظر کشته شدن بزرگان خود هستیم تا از آنها برای خود بت بسازیم .

در هر صورت...
امیدوارم انتقاد مرا توهین به دکتر علی شریعتی و طرفداران او تلقی نکنید
انتقاد من به نحوه برخورد ما با بزرگان فکری کشورمان بود .

منبع :

http://www.cloob.com/timeline/article_6936696_60733
http://www.cloob.com/timeline/article_6259424_3768

حکیم ارود بزرگ + دکتر شریعتی + حکیم اورد بزرگ + دکتر علی شریعتی + استاد ارد بزرگ + استاد شریعتی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پرستاران مهربان و دلسوز، نغمه خوش زندگی دوباره هستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

کوشش برای تندرستی همگانی، یکی از مهمترین کارهای دیوانسالاران است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی گرفتار شدن در روزمرگی، بلای خاموش عرصه بهداشت و درمان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی پزشک، نماد ادب و امید است و چه فرهمندی بالاتر از این... فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی تاریخ گواه آن است که حماقت، نادانی و بازیگوشی، دشمنان مهم تندرستی بوده اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی آدمهای هوشمند، تندرستی را در زندگی و رفتاری خردمندانه و آگاهانه می یابند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

سخن استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

در زندگی نادان، سرانجام یک گره، هزاران گره باز نشدنی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی ارمغان کُرنش در برابر نادان، سختی دو چندان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی چه بسیار آدمیان نادانی که مهربانی شایستگان را بر نمی تابند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی شمشیر نادان هایی که در برابر خردمندان می ایستند، خودسری است و خودستایی. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی نادان، همیشه از آز و فزون خواهی خویش، خسته است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

احمد شاه مسعود

شهید احمد شاه مسعود فرزند دلیر ایران بزرگ ظهور احمد شاه مسعود در منطقه خراسان بزرگ ایران ( که با نام ساختگی استعمار روس و انگلستان امروزه افغانستان نامیده می شود ) موجی از شادی و امیدواری را در میان ملت ایران بزرگ ایجاد نمود . احمد شاه مسعود فرزند دلاور ایران زمین برای نجات اقوام ایرانی منطقه خراسان بزرگ دست به مبارزات مختلف زد و مجاهدت های کم نظیری در تاریخ از خود بجای گذاشت و به درجه رفیع شهادت در راه میهن نائل آمد . به گفته برخی اسناد توسط دولت وهابی عربستان سعودی و نفوذ عوامل واپسگرایش در منطقه آریانا ترور شد و حزن و اندوه سنگینی را بر همه منطقه فلات ایران و ملت آریایی فلات ایران وارد نمود . عربستان نیز به پیروی از قدرتهای استعمارگر همچون انگلستان به آرزوی دیرینه خود که همانا عدم اتحاد مناطق ایران بزرگ بوده است موقتا دست یافت . کشورهایی که در طی سی صد سال گذشته همه تلاش خود را نمودند تا افغانستان را کشوری جدا از ایران بنامند و آنها را در فقر و عقب ماندگی و جنگ و خونریزی نگاه دارند و اینگونه وانمود کنند که مردم این دو منطقه کاملا بیگانه از یکدیگر هستند ، به درستی نمی دانند که من