رد شدن به محتوای اصلی

نويسنده آمريكايي: افغانستان نيز به عراقي ديگر تبديل مي‌شود

با انتقاد از افزايش نيروها در افغانستان
نويسنده آمريكايي: افغانستان نيز به عراقي ديگر تبديل مي‌شود

خبرگزاري فارس: يك نويسنده آمريكايي با انتقاد شديد از تصميم دولت اوباما براي افزايش سربازان آمريكا در افغانستان، اوضاع عراق را يادآور شد و هشدار داد كه با بي‌فايده بودن افزايش نيروها، افغانستان نيز به عراقي ديگر تبديل خواهد شد.


به گزارش فارس، "ويكتور تورن " روزنامه‌نگار و نويسنده آمريكايي طي مقاله‌اي كه در هفته‌نامه "امريكن‌فري‌پرس " منتشر شده، نوشت: اشغال عراق ماهانه 3/7 ميليارد دلار براي ماليات‌دهندگان آمريكايي هزينه دارد. در همين حال مجموع هزينه‌هاي آمريكا در عراق به بيش از 800 ميليارد دلار رسيده است.
از سوي ديگر 4350 سرباز آمريكايي حاضر در عراق كشته شده و 32 هزار سرباز نيز به شدت زخمي شده‌اند. همچنين ده‌ها هزار سرباز ديگر نيز از ناراحتي‌هاي رواني ناشي از حضور در جنگ عراق، رنج مي‌برند.
اين نويسنده آمريكايي مي‌افزايد: طبق گزارش نشريه "واشنگتن‌پست " در 25 اكتبر، آمريكا 120 هزار نيروي رزمي در عراق دارد كه با احتساب 100 هزار پيمانكار خصوصي حاضر در اين كشور، نزديك به ربع ميليون نيروي آمريكايي در عراق حضور دارند؛ اما براي درك بهتر اين اعداد و ارقام كافي است به اظهارات "تام انگلهارت "، خبرنگار نشريه "نيشن " توجه كنيد كه 13 آگوست 2007 به نقل از "سرويس تحقيقاتي كنگره‌ " آمريكا گفته بود هزينه تخميني استقرار يك سرباز آمريكايي در عراق سالانه، 390 هزار دلار است.
تورن با تاكيد بر اينكه بيشتر بودجه‌هاي مربوط به استقرار سربازان تلف شده و بيهوده خرج مي‌شود، يادآور شد: "گري اتر "، خبرنگار آمريكايي، 15 آوريل 2008، فعاليت‌هاي آمريكا در عراق را " فاسدترين و پرهزينه‌ترين بازسازي تاريخ " ناميد.
در همين رابطه گروه " شفاف‌سازي بين‌الملل " نيز مي‌گويد: "فساد در عراق شايد تبديل به بزرگترين رسوايي تاريخ شود. "
امريكن‌فري‌پرس با تاكيد بر آنكه رشوه، اختلاس، ارايه معاملات ميليون دلاري به دوستان مقامات بلندپايه و قراردادهاي بدون مناقصه، در عراق عادي هستند، مي‌نويسد: "استوارت بوئن "، بازرس كل بازسازي عراق طي گزارش سال 2005 " ائتلاف موقت " به اين نكته اشاره كرده بود كه چگونه 8.8 ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي عراق ناپديد شده است.
اين گزارش با بيان دليل گم شدن 8.8 ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي عراق مي‌افزايد: چندان تعجب‌برانگيز نيست كه شركت "هاليبرتون " در آن زمان قراردادي را بدون مناقصه و با مبلغ 108 ميليون دلار در اختيار گرفته بود.
تورن با تاكيد بر اينكه وضع كنوني عراق هم تفاوت چنداني با گذشته ندارد،‌ مي‌نويسد: هنگامي كه آمريكا در سال 2003 به عراق حمله كرد، نفت بشكه‌اي 30 دلار به فروش مي‌رفت. اما بعد از آنكه نفت در جولاي 2008 تا بشكه‌اي 126 دلار بالا رفت، هم‌اكنون قيمت نفت در حدود سه برابر زماني كه ما وارد عراق شديم، نوسان دارد و تقريبا بشكه‌اي 80 دلار به فروش مي‌رسد. با اين وجود زندگي روزمره شهروندان عراقي بهتر نشده است.
در همين رابطه "سيمون آصف "، خبرنگار نشريه "شماروت نيوز "، 13 اكتبر گزارش كرد كه عراق همچنان درگير قطعي مكرر برق، سطح بالاي بيكاري و درگيري‌هاي قومي و قبيله‌اي است.
"كارين ريلي " خبرنگار "مرسد سان‌استار " نيز پس از بازديد از بغداد در 15 آوريل گفت: برق دفتر "مك‌كلاچي " در بغداد دست‌كم 10 بار در روز قطع مي‌شود.
اين نويسنده آمريكايي در ادامه مقاله خود مي‌نويسد: سرانجام "گزارش بشردوستانه سازمان ملل " در فوريه 2009، كابوس‌ها را تعبير كرد؛ در اين گزارش آمده بود كه نيمي از بغداد از قطعي شديد برق رنج مي‌برد و نيمي از جمعيت ساير شهرهاي عراق نيز 11 ساعت در روز فاقد برق هستند؛ بيكاري 18 درصد بوده و 22 درصد از كودكان نيز دچار سوءتغذيه شديد هستند. همچنين پنج ميليون نفر از مردم عراق،‌ بيسواد هستند.
تورين در انتهاي مقاله خود مي‌پرسد: آيا همانطور كه بوش اول مي سال 2003، بر روي ناو "يواس‌اس آبراهام لينكلن " اعلام كرد، "ماموريت پايان يافته " است؟ آيا برنامه تامين امنيت بوش در عراق موفقيت‌آميز بوده و يا اينكه 800 ميليارد دلار، در يكي ديگر از گرفتاري‌هاي خارجي آمريكا به هدر رفته است؟

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پرستاران مهربان و دلسوز، نغمه خوش زندگی دوباره هستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

کوشش برای تندرستی همگانی، یکی از مهمترین کارهای دیوانسالاران است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی گرفتار شدن در روزمرگی، بلای خاموش عرصه بهداشت و درمان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی پزشک، نماد ادب و امید است و چه فرهمندی بالاتر از این... فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی تاریخ گواه آن است که حماقت، نادانی و بازیگوشی، دشمنان مهم تندرستی بوده اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی آدمهای هوشمند، تندرستی را در زندگی و رفتاری خردمندانه و آگاهانه می یابند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

سخن استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

در زندگی نادان، سرانجام یک گره، هزاران گره باز نشدنی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی ارمغان کُرنش در برابر نادان، سختی دو چندان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی چه بسیار آدمیان نادانی که مهربانی شایستگان را بر نمی تابند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی شمشیر نادان هایی که در برابر خردمندان می ایستند، خودسری است و خودستایی. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی نادان، همیشه از آز و فزون خواهی خویش، خسته است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

احمد شاه مسعود

شهید احمد شاه مسعود فرزند دلیر ایران بزرگ ظهور احمد شاه مسعود در منطقه خراسان بزرگ ایران ( که با نام ساختگی استعمار روس و انگلستان امروزه افغانستان نامیده می شود ) موجی از شادی و امیدواری را در میان ملت ایران بزرگ ایجاد نمود . احمد شاه مسعود فرزند دلاور ایران زمین برای نجات اقوام ایرانی منطقه خراسان بزرگ دست به مبارزات مختلف زد و مجاهدت های کم نظیری در تاریخ از خود بجای گذاشت و به درجه رفیع شهادت در راه میهن نائل آمد . به گفته برخی اسناد توسط دولت وهابی عربستان سعودی و نفوذ عوامل واپسگرایش در منطقه آریانا ترور شد و حزن و اندوه سنگینی را بر همه منطقه فلات ایران و ملت آریایی فلات ایران وارد نمود . عربستان نیز به پیروی از قدرتهای استعمارگر همچون انگلستان به آرزوی دیرینه خود که همانا عدم اتحاد مناطق ایران بزرگ بوده است موقتا دست یافت . کشورهایی که در طی سی صد سال گذشته همه تلاش خود را نمودند تا افغانستان را کشوری جدا از ایران بنامند و آنها را در فقر و عقب ماندگی و جنگ و خونریزی نگاه دارند و اینگونه وانمود کنند که مردم این دو منطقه کاملا بیگانه از یکدیگر هستند ، به درستی نمی دانند که من