رد شدن به محتوای اصلی

55 میلیارد تومان بودجه فناوری اطلاعات

منبع: عصر ارتباط


55 میلیارد تومان بودجه فناوری اطلاعات

18 بهمن 1388 - سرويس خبر- بيش از 55 ميليارد تومان به صورت مستقيم به گسترش فناوري ارتباطات و اطلاعات در دستگاه هاي اجرايي اختصاص يافته است.

به گزارش عصرارتباط، طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در لايحه بودجه سال آينده که هنوز به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده 55 ميليارد و 878 ميليون و 700 هزار تومان به حمايت از توسعه علوم و فناوري‌هاي نوين اختصاص يافته است.

اين ميزان بودجه ميان 21 سازمان و دستگاه اجرايي تقسيم شده است.

اين ميزان بودجه نسبت به بودجه پيش‌بيني شده براي سال جاري 7 ميليارد و 224 ميليون تومان افزايش يافته است. به نظر مي‌رسد اين بخش از بودجه، بودجه باقی‌مانده از برنامه تکفا است که با وجود اين‌که قرار بود امسال همراه با پروژه‌هايش به اتمام برسد سال آينده نيز مهمان دستگاه‌هاي اجرايي خواهد ماند. اکثر پروژه‌هاي اين بخش طي سال‌هاي 81 تا 83 کليد خورده‌اند.

ثبت احوال

بودجه پيشنهادي سازمان ثبت‌احوال براي گسترش فناوري ارتباطات و اطلاعات در اين سازمان 2 ميليارد و 456 ميليون و 200 هزار تومان است که نسبت به سال گذشته 231 ميليون و 400 هزار تومان افزايش يافته است.

طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته امسال سال پاياني تخصيص بودجه براي تحقيقات فني پروژه‌اي است که در سازمان ثبت‌احوال براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات تعريف شده است. در طول اجراي اين پروژه در مجموع 17 ميليارد و 329 ميليون و 300 هزار تومان براي آن تخصيص يافته است.

همچنين در لايحه پيشنهادي بودجه سال آينده اين سازمان پیش‌بینی شده از محل ارايه خدمات الکترونيکي کارت ملي و شناسنامه، شامل صدور کارت ملي و اعلام شماره ملي و صدور شناسنامه مکانيزه اين سازمان 14 ميليارد تومان براي دولت درآمد خواهد داشت.

وزارت اقتصاد

براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز طي سال آينده يک ميليارد و 241 ميليون و 700 هزارتومان اختصاص يافته است.

اين ميزان بودجه نسبت به بودجه‌اي که طي سال‌جاري به اين وزارتخانه تحت همين عنوان اختصاص يافته اندکي افزايش يافته است. اين ميزان بودجه نيز تحت عنوان تحقيقات فني براي اجرايي شدن يک پروژه به اين وزارتخانه اختصاص خواهد يافت.

از ديگر بودجه‌هايي که به سازمان امور مالياتي (زيرمجموعه وزارت اقتصاد) اختصاص مي‌يابد بودجه طرح جامع مالياتي است، طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته سال آينده براي اجراي طرح جامع مالياتي 72 ميليارد و 200 ميليون تومان اختصاص خواهد يافت. طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته با تخصيص اين ميزان بودجه مطالعه، تامين تجهيزات و نرم‌افزار و ايجاد دو مرکز ديتا بايد به اتمام برسد.

اجرايي شدن طرح جامع مالياتي تقريبا 10 سال است که در دستور کاري دولت قرار دارد و با وجودي ‌که قرار بود با پايان يافتن برنامه تکفا اين طرح به صورت کامل اجرايي شود ولي هنوز اين طرح به اتمام نرسيده‌ است.

اگر مسووليت هدفمندشدن يارانه‌ها به وزارت رفاه و تامين اجتماعي واگذار مي‌شد شايد توجه به اين وزارتخانه بيش‌ از اين بود ولي با توجه به تشکيل سازمان هدفمند شدن يارانه‌ها برادر کوچک‌تري براي اين سازمان متولد شد که تمامي نگاه‌ها را به سوي خود خيره کرد اما وزارت رفاه نيز در اين ميان بي‌بهره نمانده و در همان ظرف قبلي غذايش را گرفت. براي برنامه گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در وزارت رفاه و تامين اجتماعي در لايحه بودجه سال آينده 716 ميليون و 400 هزار تومان و براي برنامه مديريت اطلاعات نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي 653 ميليون و 900 هزار تومان اختصاص يافته است. همچنين براي برنامه نظام اطلاعات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري ايثارگران 604 ميليون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده ‌است.

نيروي انتظامي

نيروي انتظامي به عنوان يکي از پيشروترين بخش‌هاي دولت طي سال‌هاي گذشته فناوري اطلاعات و ارتباطات را به صورت کاربردي در زير مجموعه خود به کار گرفته و اين روزها که بنا به دلايلي کاربرد فناوري‌ اطلاعات با حساسيت ويژه‌اي مواجه شده است، در لايحه بودجه سال آينده2 ميليارد و 78 ميليون و 700 هزار تومان براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات براي ناجا اختصاص يافته است، کل بودجه اختصاص يافته به اين پروژه که در سال 81 نيز آغاز شده 12 ميليارد و 824 ميليون تومان است. همچنين براي برنامه سامانه‌هاي جامع رايانه‌اي و شبکه‌هاي ارتباطي ناجا 68 ميليارد و 460 ميليون و براي فناوري اطلاعات و مديريت امنيتي و انتظامي نيز 170 ميليون تومان اختصاص يافته‌ است.

وزارت امور خارجه

پروژه‌هاي ICT در وزارت امورخارجه نيز يکي از طولاني‌ترين پروژه‌هايي است که در دستگاه‌هاي دولتي کليد خورده‌ و يکي از پر سر و صداترين پروژه‌ها نيز به شمار مي‌آيد. در لايحه بودجه سال آينده پيش‌بيني شده که براي پروژه گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين وزارتخانه که قرار است سال 1390 به اتمام برسد 921 ميليون 100 هزار تومان در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي اختصاص مي‌يابد. بودجه اختصاص يافته به اجراي اين پروژه نسبت به امسال 320 ميليون و 400 هزار تومان افزايش يافته است.


وزارت علوم تحقيقات و فناوري

طبق برآوردهاي صورت گرفته در بودجه سال آينده 3 ميليارد و 920 ميليون تومان براي ايجاد شبکه‌هاي اطلاع‌رساني زيرساخت‌ها و شاهراهاي اطلاعاتي در مراکز علمي و پژوهشي و توسعه آموزش در محيط رايانه‌اي وزارت علوم اختصاص خواهد يافت براي اين بخش طي سال جاري 6 ميليارد تومان اختصاص يافته بود. امسال اين پروژه نيز به اتمام مي‌رسد و براي برنامه حمايت از توسعه علوم و فناوري‌هاي نوين اين وزارتخانه 6 ميليارد و 920 ميليون تومان در نظر گرفته شده‌ است.

آموزش و پرورش

براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش سال آينده 8 ميليارد و 699 ميليون تومان اختصاص يافته است، اين پروژه‌ها (3 پروژه) از سال 1381 آغاز شده و سال 89 سال پاياني اين پروژه عنوان شده؛ در مجموع به اين پروژه 66 ميليارد و 447 ميليون و 100 هزار تومان اختصاص يافته است.

وزارت بهداشت

گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در وزارت بهداشت و درمان پزشکي 2 ميليارد و 700 ميليون تومان به خود اختصاص داده است.

بودجه سال آينده نسبت به امسال کاهش يافته است، امسال براي اين پروژه‌ها 4 ميليارد و 500 هزار تومان اختصاص يافته بود.

داد گستري

2 ميليارد و 724 ميليون و 500 هزار تومان براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در دادگستري در نظر گرفته شده است. اين پروژه نيز طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته امسال به پايان مي‌رسد.

سازمان صداو سيما

پروژه تعريف شده براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان صدا و سيما در سال 1390 به اتمام مي‌رسد و براي اين پروژه طي سال آينده 2ميليارد و 760 ميليون تومان اختصاص يافته است و پيش‌بيني شده که بودجه اين پروژه براي سال 1390، 130 ميليون تومان باشد.

در اين سازمان براي تبديل فناوري موجود به فناوري پيشرفته (آنالوگ به ديجيتال)7 ميليارد و 721ميليون و 900 هزار تومان اختصاص يافته است. درصورت تبديل اين فناوري پخش برنامه‌ها از رسانه ملي به صورت ديجيتال خواهد بود در شرايط فعلي پخش از طريق کانال‌هاي داخلي به صورت آنالوگ است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

کل بودجه در نظر گرفته شده براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات براي سازمان ثبت اسناد و املاک کشور 2 ميليارد و 237 ميليون و 500 هزار تومان است که از اين ميزان براي سال آتي 755ميليون و 100 هزار تومان براي آن پيش‌بيني شده است.

همچنين براي تهيه نقشه‌هاي کاداستر مکانيزاسيون اطلاعات جامع املاک 20 ميليارد و 608 ميليون تومان در بودجه امسال پيش‌بيني شده ‌است، اين پروژه که تا پايان سال 93 به اتمام مي‌رسد در مجموع 159ميليارد و 500 ميليون تومان را به خود اختصاص داده است. در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي براي برنامه بانک جامع اطلاعات املاک و کاداستر نيز 17ميلياردتومان اختصاص خواهد يافت.

دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني

کل بودجه پيشنهادي براي دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني 5 ميليارد و 956 ميليون تومان است. بودجه مورد نياز براي توسعه خط و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي به دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني اختصاص مي‌يابد. در لايحه بودجه سال آينده براي اين بخش 4 ميليارد و 956 ميليون تومان پيشنهاد شده که نسبت به بودجه مصوب امسال يک ميليارد و 717 ميليون و 300 هزار تومان افزايش يافته است.

اين پروژه سال 1390 به اتمام مي‌رسد و طي سال 90 براي آن 462 ميليون و 300 هزار تومان اختصاص خواهد يافت، کل بودجه‌اي که براي اين پروژه در نظر گرفته شده 26 ميليارد و 392 ميليون تومان است.

معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي

رييس جمهوري

براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي يک ميليارد و 933ميليون تومان اختصاص يافته است.

همچنين براي سامانه توانمندسازي براي مديريت شوراي آي‌تي سال آينده 150 ميليون تومان به اين معاونت اختصاص خواهد يافت. اين پروژه از سال 85 آغاز شده و سال آينده به اتمام مي‌رسد. براي تجهيز سخت‌افزاري و نرم‌افزاري نظام جديد بودجه‌ريزي نيز در بودجه سال آينده يک ميليارد و 598 ميليون و900 هزارتومان اختصاص مي‌يابد، اجراي اين پروژه نيز از سال 81 آغاز شده‌ و پيش‌بيني مي‌شود که اين طرح تا پايان سال 1390 به اتمام رسد.

مرکز آمار ايران

براي تامين سخت‌افزار و نرم‌افزار نظام جامع آماري کشور پيش بيني شده است که يک ميليارد و 23 ميليون و 500 هزار تومان به مرکز آمار اختصاص مي‌يابد. براي اتمام اين پروژه بايد 4 ميليارد و 441ميليون و700 هزار تومان ديگر اختصاص يابد، طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته اين پروژه بايد سال 1390 به اتمام برسد.

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري

براي مطالعه و اجراي طرح جامع فناوري و اطلاع‌رساني گردشگري 2 ميليارد و 500 ميليون تومان به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در بودجه سال آينده اختصاص مي‌يابد. پيش‌بيني شده است که براي اتمام اين پروژه در سال 1390 بايد 3 ميليارد و 65 ميليون تومان در نظر گرفته شود.

نهاد رياست جمهوري

براي ايجاد سامانه الکترونيکي به منظور اجراي طرح جامع فناوري ارتباطات و اطلاعات نهاد و ارتباطات مردم و دولت سال آينده 7 ميليارد و 822ميليون و 800 هزار تومان به نهاد رياست جمهوري اختصاص خواهد يافت.

اجراي اين پروژه از سال 1387 آغاز شده و پيش‌بيني شده که تا پايان سال 1390 به اتمام رسد.کل بودجه پيش‌بيني شده براي اين پروژه 32 ميليارد و 500 ميليون تومان است. براي برنامه حمايت از توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در نهاد رياست جمهوري، 5 ميليارد تومان پيش‌بيني شده و براي حمايت از فناوري‌هاي نرم و هويت‌ساز نيز 3 ميليارد تومان در نظر گرفته شده‌ است.

دفاعي

براي برنامه فناوري اطلاعات و مديريت دفاعي کشور 4 ميليارد و 252 ميليون و 400 هزار تومان اختصاص يافته که از اين ميزان 461 ميليون و 400هزارتومان براي وزارت دفاع و 355 ميليون تومان براي ستاد فرماندهي کل نيروهاي مسلح اختصاص يافته است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پرستاران مهربان و دلسوز، نغمه خوش زندگی دوباره هستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

کوشش برای تندرستی همگانی، یکی از مهمترین کارهای دیوانسالاران است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی گرفتار شدن در روزمرگی، بلای خاموش عرصه بهداشت و درمان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی پزشک، نماد ادب و امید است و چه فرهمندی بالاتر از این... فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی تاریخ گواه آن است که حماقت، نادانی و بازیگوشی، دشمنان مهم تندرستی بوده اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی آدمهای هوشمند، تندرستی را در زندگی و رفتاری خردمندانه و آگاهانه می یابند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

سخن استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

در زندگی نادان، سرانجام یک گره، هزاران گره باز نشدنی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی ارمغان کُرنش در برابر نادان، سختی دو چندان است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی چه بسیار آدمیان نادانی که مهربانی شایستگان را بر نمی تابند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی شمشیر نادان هایی که در برابر خردمندان می ایستند، خودسری است و خودستایی. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی نادان، همیشه از آز و فزون خواهی خویش، خسته است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

احمد شاه مسعود

شهید احمد شاه مسعود فرزند دلیر ایران بزرگ ظهور احمد شاه مسعود در منطقه خراسان بزرگ ایران ( که با نام ساختگی استعمار روس و انگلستان امروزه افغانستان نامیده می شود ) موجی از شادی و امیدواری را در میان ملت ایران بزرگ ایجاد نمود . احمد شاه مسعود فرزند دلاور ایران زمین برای نجات اقوام ایرانی منطقه خراسان بزرگ دست به مبارزات مختلف زد و مجاهدت های کم نظیری در تاریخ از خود بجای گذاشت و به درجه رفیع شهادت در راه میهن نائل آمد . به گفته برخی اسناد توسط دولت وهابی عربستان سعودی و نفوذ عوامل واپسگرایش در منطقه آریانا ترور شد و حزن و اندوه سنگینی را بر همه منطقه فلات ایران و ملت آریایی فلات ایران وارد نمود . عربستان نیز به پیروی از قدرتهای استعمارگر همچون انگلستان به آرزوی دیرینه خود که همانا عدم اتحاد مناطق ایران بزرگ بوده است موقتا دست یافت . کشورهایی که در طی سی صد سال گذشته همه تلاش خود را نمودند تا افغانستان را کشوری جدا از ایران بنامند و آنها را در فقر و عقب ماندگی و جنگ و خونریزی نگاه دارند و اینگونه وانمود کنند که مردم این دو منطقه کاملا بیگانه از یکدیگر هستند ، به درستی نمی دانند که من